Hvem er Bo Grønt

Bo Grønt kæden tæller 20 butikker landet over. Vigtigt er det at bemærke, at Bo Grønt er en frivillig kæde, dvs. butikkerne har selv ønsket fællesskabet, hvor det kun er markedsføringen af kæden, som er givet på forhånd for alle butikker, og hvor man derved undgår en direkte topstyring af foretagenet. Og præcis dette aspekt giver gode muligheder for selv at præge udviklingen for hver enkelt butik og holde sig helt ajour med, hvad der rører sig i tiden – altid med fokus på faglighed, kvalitet og udvalg.

Bo Grønt udsprang som butikskæde i de spæde dage fra to havecentre tilbage i midt 80erne. I havecentret på Sjælland legede de med tanken om at gøre brug af deres voksende netværk og gerne samle nogle aktiviteter – specielt markedsføringen, hvor det at stå stærkere i bevidstheden hos kunderne, var en udfordring. De samme tanker og forudsætninger var tilfældet for det andet havecenter, som lå i Jylland. Og da de to havecentre allerede havde kontakt til hinanden i forvejen, var der ikke længere så langt til at få samlet de forskellige tanker.

Samtidig opstod der også et forum, hvor disse ting kom på banen, da bestyrelsen i Landsforeningen af Danske Plantehandlere – det vi i dag kender som Danske Havecentre – gerne ville sætte samme emne på dagsordenen, og det var med til at sætte skub i sagerne.

I 1986 så Bo Grønt kæden så dagens lys ved en stiftende generalforsamling, hvor i alt 20 butikker udgjorde kædens styrke. Med rådgivende støtte i baghånden fra en særdeles dygtig konsulent med speciale i netop Bo Grønts udfordringer som nystartet frivillig kæde, tog planerne form. Stille og stødt slog en mere målrettet og struktureret markedsføring sig fast.

Af samme årsag valgte man at vedtage Bo Grønt navnet for alle butikker i kæden. Kunderne skulle se en ensartet markedsføring af samtlige butikker, og kæden skulle drive fordel af at stå samlet – en form for kvalitetsstempel. Det har senere smittet af på flere andre aspekter i kæden, som f.eks. et ensartet og højt fagligt niveau ved uddannelse af personale, en lettere faktureringsform og flere andre fordele, som også kunderne får glæde af – bl.a. de konkurrencedygtige priser, som kæden har mulighed for at opretholde pga. en samlet indkøbsvolumen.